WELCOME TO COMRADE IIUM CLUB OFFICIAL SITE :: SELAMAT DATANG KE HALAMAN RASMI KELAB COMRADE UIAM :: SEGALA INFO TERKINI AKAN SENTIASA DIKEMASKINIKAN :: JANGAN JEMU UNTUK MENJENGAH DAN MENINGGALKAN KOMENTAR ::

Wednesday, October 27, 2010

"Ayah tak mahu anak-anak ayah jadi......."


by Insan kerdil


“Ampa ingatlah, nanti kalau dah kahwin ikut perintah suami..jangan ingkar”
 Ayah terdiam dan tunduk. Kemudian menyambung lagi.

“jangan melawan cakap suami..jaga suami elok-elok”
 Aku hanya mampu mengangguk tanpa menokok tambah.

“Dan, jangan beri tekanan pada suami..yang baik ikut, yang buruk tinggalkan..”

“beri semangat kepada suami. Sesekali berlaku juga lemah semangat kepada suami, bukan lemah jiwa. maka isteri jadilah seperti Sayidatina Khadijah ketika Rasulullah SAW mula menerima wahyu. Sayidatina Khadijah menyelimutkan Rasulullah SAW dan memberi semangat serta perangsang dengan tugas besar yang baru diterima oleh Rasulullah SAW.

Inilah antara pesan ayah kepada aku dan adikku. Mengalir juga mutiara jernih di pipiku.
Uh, sedihnya jiwa, bila kata-kata ayah itu masih terpaut pada hati dan jantung.

Ya Allah, hanya Engkau sahaja yang mengetahui betapa hati aku menanggis sendirian mengenangkan tabah dan sabarnya seorang ayah menangkis segala dugaan dan cubaan.Aku sedar kini, kahwin bukan semudah yang aku sangka..banyak dugaan dan cubaan. Untuk menjadi seorang isteri solehah memang mudah tapi sebenarnya mudah lagi untuk memecahkan banteng tampuk seorang pemimpin keluarga. ” aku bermonolog.

Apabila seorang ayah yang memberi nasihat. Hati terasa ‘zup’ sayu dan sendu. Bagi seorang anak seperti aku, yang sedikit degil dan keras kepala sebenarnya agak tersipu bila mendengar nasihat seperti itu yang keluar dari mulut seorang ayah. Lebih lagi, berkenaan alam perkahwinan.

Ya, aku mengaku, bukan mudah seorang ayah ingin meluahkan rasa mengenai hati, perasaan dan tanggungjawab seorang isteri kepada anak-anaknya mana pula anak-anaknya masih bujang. Mungkin ayah rasa waktunya telah tiba apabila melihat si anak telah mengenali tentang hati dan perasaan yang mungkin tidak lama lagi ke alam perkahwinan.

“ayah tak nak anak-anak ayah jadi isteri yang derhaka.Bukan setakat derhaka pada suami tapi pada ibu bapa..jaga tatasusila..syurga bagi seorang wanita di bawah tapak kaki suaminya..ingat tu!!” terngiang-ngiang kata-kata terakhir ayah sebelum ayah berlalu pergi.

Ada sebuah kisah, bahwa pada masa Nabi s.a.w. ada seorang laki-laki yang akan berangkat berperang, yang berpesan kepada isterinya : "Hai isteriku janganlah sekali-kali engkau meninggalkan rumah ini, sampai aku kembali pulang." Secara kebetulan, ayahnya menderita sakit, maka wanita tadi mengutus seorang laki-laki menemui Rasulullah s.a.w.

Rasullullah s.a.w. bersabda kepada utusan itu : "Agar dia mentaati suaminya". Demikian pula si wanita, mengutus utusan tidak hanya sekali sehingga akhirnya dia mentaati suaminya dan tidak berani keluar rumah.

Maka ayahnya pun meninggal dunia dan dia tetap tidak melihat mayat ayahnya dan dia tetap sabar. Sehingga suaminya kembali pulang. Maka Allah menurunkan wahyu kepada Nabi s.a.w. yang berbunyi, Maksudnya : "Sesungguhnya Allah s.w.t. telah mengampuni wanita tersebut, disebabkan ketaatannya kepada suaminya."

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

 

C.O.M.R.A.D.E Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.