WELCOME TO COMRADE IIUM CLUB OFFICIAL SITE :: SELAMAT DATANG KE HALAMAN RASMI KELAB COMRADE UIAM :: SEGALA INFO TERKINI AKAN SENTIASA DIKEMASKINIKAN :: JANGAN JEMU UNTUK MENJENGAH DAN MENINGGALKAN KOMENTAR ::

Tuesday, July 14, 2009

Sekilas pandang mengenai COMRADE


Comrade atau dengan nama panjangnya Community Research for Orang Asli Development telah di asaskan sejak tahun 1999 lagi. Nama Kelab Penggiat Pembangunan Masyarakat Orang Asli pula di pilih sebagai nama rasmi di dalam Bahasa Melayu. Pada tahun 2000, Comrade kemudiannya berdaftar sebagai kelab di bawah Unit Khidmat Masyarakat atau Censerve Unit yang berpusat di bawah Bahagian Pembangunan Pelajar UIAM (Student Development Division) sehinggalah pada tahun 2009.

Kini, Comrade mengikut 'ibunya' yakni Censerve menjadi satu pusat (centre) dan kini tidak lagi dikenali sebagi Unit Khidmat Masyarakat tetapi dengan wajah baru ia di namakan sebagai Pusat Tanggungjawab Sosial Universiti UIAM (Centre for Universiti Social Responsibilty) atau CENSERVE.

Walaupun mengikut peralihan jabatan, Comrade masih seperti dahulu dengan misi dakwahnya kepada Orang Asli di Perak, Kelantan, dan Pahang. Program utamanya seperti Klinik Motivasi, Program Masuk Kampung, Lawatan Dakwah Berkala masih lagi di kekalkan.

Misi COMRADE dalam mendekati masyarakat Orang Asli termasuklah untuk mendekatkan masyarakat Orang Asli dengan dunia luar, meningkatkan taraf pendidikan mereka serta memberi ilmu agama Islam kepada mereka, serta menyelami masalah yang mereka hadapi.


Metod yang digunakan oleh COMRADE dalam mendekati masyarakat ini adalah dengan program masuk kampung. Program masuk kampung yang diadakan adalah seperti:

1) Training and Induction Programme (TRIP) : Program yang diadakan pada pertengahan semester, selama tiga hari.

2) Islamic Practical Teaching for Orang Asli (IPTA) : Program selama 7 hari di perkampungan Orang Asli yang diadakan setiap cuti semester

3) Eidul Adha Mahabbah Project : Program menyambut Hari raya Korban bersama penduduk kampung

4) Ihya' Ramadhan : Berpuasa bersama penduduk kampung dan memberikan maklumat dan pendidikan kepada penduduk kampung mengenai bulan Ramadhan dan puasa.

5) Small visit : Projek yang diadakan setiap minggu bagi mendekatkan lagi hubungan diantara para pelajar dan penduduk kampung

Metod yang digunakan
Sepanjang program masuk kampung diadakan, para pelajar akan diberikan keluarga angkat. Hubungan diantara keluarga angkat dan anak angkat akan berterusan walaupun setelah tamat program. Ini bagi menyelami masalah yang dihadapi oleh penduduk kampung dari setiap sudut, termasuklah infrastruktur, pendidikan, agama dan ekonomi mereka.
Selain itu, COMRADE juga mengadakan aktiviti-aktiviti yang dikira dapat mendekatkan lagi masyarakat Asli dengan pelajar UIAM, diantaranya termasuklah:
1) Kelas Fardhu Ain
2) Hari Sukan


3) Kelas Modul bagi membantu adik-adik







4) Ziarah keluarga angkat
Maklumat tambahan mengenai program-program yang telah dijalankan boleh dilihat di sini dan gambar boleh dilihat di sini

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

 

C.O.M.R.A.D.E Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.