WELCOME TO COMRADE IIUM CLUB OFFICIAL SITE :: SELAMAT DATANG KE HALAMAN RASMI KELAB COMRADE UIAM :: SEGALA INFO TERKINI AKAN SENTIASA DIKEMASKINIKAN :: JANGAN JEMU UNTUK MENJENGAH DAN MENINGGALKAN KOMENTAR ::

Friday, July 17, 2009

Update Gambor dari Rual...


Huhu nampoknyer pokma lagi laju updatenya dari Blog COMRADE sendiri... hua hua hua.. namun tahnks to him, jdk dgn ini aku mengambil pluang ini utk update jugak lah gambor yg terbaru dr COMRADE utk COMRADE utk SEMUA!!!!



Nyaman betul di pagi hari.. tatkala ini bermulanya perjalanan kami ke dalam kampung dgn menaiki trak abg azhar jheoa. Perempuan je ah. Kami kaum lelaki? asal nak jln kaki...tapi... jeng jeng jeng kami dpt hilux dri org klate yg tbe2 lalu kat situ..... yuhuuuuuuu!!!




Program ziarah bermula.... ziarah harus di mulakan terlebih dahulu bagi meminta izin isi rumah utk menerima kedatangan anak angkat


Jangan malu utk terus bersama org kampung tidak kiralah tua atau muda, org tua atau kanak2. isilah ptg dgn aktviti riadah dan bersosial kerana dgn kemesraan yg terjalin insyaAllah org kampung akan dpt menerima kehadiran kita dgn lbih berkesan

Sebelum pergi ke ruma keluarga angkat, bawalah buah tangan sama anda dari anda sendiri (beli sendiri dari tmpat anda) atau kita ambil dari 'ration' sptmana dlm gamba ini. Baju2 terkumpul ini kita kena asingkan mngikt kategori dan yg paling ptg ambil yg kualiti. no buruk2 atau carik2!!


Jgn sekali-kali putus asa utk berkhidmat pd masyarakat. Setiap biro harus mnjalankan amanah yg diberi dgn jayanya. Gambar menunjukkan biro prep & tech COMRADE berusaha dgn gigih utk memastikan program kali ini berjln dgn lancar


Program kali ini berusaha utk membawa dunia IT dlm cbg ilmu kanak2 asli. Kelihatan pelajar kita sdg mengajar bagaimana utk mneggunakan komputer dgn betul.


Kemeriahan sgt penting. Bg mnjalankan aktiviti sosial yg sihat gotong royong adalah jawapannya. Gambar menunjukkan gotong royong kami bersama org kampung dlm membersihkan kubur. Dgn keakraban yg ditabur pd awal ziarah dan beberapa hari yg pertama masa program, maka aktiviti kemasyarakatan ini dpt dijalankan dgn baik.


Kanak2 adalah aset pnting dalam melahirkan ilmuan dan generasi cerdik pandai masa hadapan. Dgn adenya biro modul, maka program akan bertambah kemas dan sgt cantik dgn adunan rase tanggungjawab kasih sesama insan. Sesi motivasi yg dijalankan sgt memberangsangkan di samping modul2 yg diterapkan kali ini lebih terbuka dan ke hadapan sedikit. (ini mengikut kajian kawasan seandainya jauh di pedalaman, kita harus memperlahankan sedikit 'langkah' dan modul juga harus di perhalusi agar sesuai dgn mentaliti mereka)


Apakah yg menyebabkan mereka kasih kan kita? ye jawapannya keindahan dan kecantikan. Suasana indah mendamaikan kalbu. Cantik penyeri taman, kawasan dan jga diri sendiri. Biro 'beautification project' adalah biro yg akan bertanggunggjawab dlm misi mencantikkan kmpung. gambar menunjukkan kan perhiasan yg di cipta dari penggunaan tayar di smping nama'comrade' di ukir di tayar bagi mengingatkan generasi kampung atau plajar bahawa COMRADE pernah menabur bakti di kampung tersebut.


Suka neka adalah acara besar2ran yg biasa dilaksanakan oleh para pelajar kita. Suasan meriah yg ditunjukkan akn merangsang lagi persaan bahagia di kalangan org kampung dan menunjukkan persaan senang mereka dgn reaksi yg positif dan gembira dgn keadaan tersebut.
Pelbagai kategori haruslah diterang dan dirancang dgn sebetulnya....

sukaneka harus diteliti dgn baik sekali. Perancangan harus kena pada tempatnya. Jgn anggap ianya senang kerana pelbagai faktor harus di ambil kira. Pantang larangnya. Adat budayanya. jgn sampai ada yg tersinggung dgn permainan yg direncanakan, buruk padahnya bukan shj pada diri plajar tapi pd misi dakwah kita juga. Rancanglah!


malam kebudayaan. satu malam yg sekali lagi meriah dgn warna adat budaya dan pertunjukan mahupun sewang dari org kampung dan juga pertunjukan dari pelajar. Dikir barat jdik pilihan namun pertunjukan di malam kbudayyan juga adalh antara pentas terbaik utk menyampaikan risalah agama Islam.


Begitu juga tatkala membuat tayangan video. Org asli mana2 tmpt sukakan hiburan. Jgn kita lari dari method ini tapi cuba fikirkan alternatif terbaik utk memasukkan ajaran Islam dlm elemen hiburan ini. tayangan gambar dgn filem ke arah islam cthnya. Lagu kareoke pula bersifatkan ketuhanan. Jadikan budaya hiburan itu di Islamisasikan. barulah mereka faham Islam ini luas dan mudah, serta senang utk menerima hiburan tapi dgn lebih baik dari hiburan lain.

Lakonan yg ditunjukkan kali ini adalah berkisarkan tentang adat kehiduoan. jahat di balas dgn buruk, yg baik akan menang. Pendidikan moral sgt penting dalam setiap misi kita. Niat dimulakan dn bersungguh. Praktikalnya, nah dgn sikap yg terbaik yg ditonjolkan sepanjang program. Bukan hipokrisi, tetapi pendidikan ke atas diri sendiri.


Sewang adalh budaya mereka yg harus kita hormati. kajilah. dan usahalah utk mencamtumkan dgn hiburan Islam selagi tidak lari dari syariat. namun sewang ini jgn sekali2 kita halang kerana itulah seni warisan. namun perbaikilah dan sedarilah mereka dari terus mempercayai unsur2 mitos yg cukup sinonim dgn konsep sewang itu sendiri.


Segala bantuan yg bersesuian haruslah kita utamakan. Jgn lupa utk buat networking dgn bdn2 kesihatan agar kita datang umpama 'rahmat' kpd mereka ini. Dgn perkhidmatan percuma ini kita harapkan mereka sedar betapa pntingnya kesihatan.

Kebersamaan kaum wanita adalah kekuatan pada setiap program. bg kaum lelaki sgtlah mudah utk peserta dan org lelaki kmpung utk berinteraksi namun hal yg berbeza yg berlaku pda kaum wanita. Sesetengah kawasan mempunyai kaum wanita yg bermentaliti yg sgt rendah smapi tdk snggup utk berdepan ngan sesiapa pun. Tiada keyakinan diri utk bermasyarakat. Dan dgn adenya program Helwani setidak2nya mereka mampu dan sedar pntingnya pergaulan dan yakin pada diri sendiri. Aktiviti yg dijalankan pula adalah bertujuan utk menyedarkan orang asli bahawa mereka ada bakat dan yakinlah pada diri sendiri.


Tunggak program adalah pd fardhu ainnya. Mereka tidak mndapat ajaran agama yg berterusan dr jabatan agama (sesetengahnya) jadi kita lah sebagai 'cikgu' atau 'ustaz' pada adik2 kita atau keluarga angkat kita. Gambar menunjukkan pelajar kita mengajar fardhu ain asas pd adik2 kita.



Kenduri atau 'cak raya' adalah senjata pnting dlm mengumpulkan org kampung. Setiap program harus ade cak raya. Dan dgn komitmen yg baik dari biro katering, maka kenduri akan di selesaikan dgn baik. harus di ingat, kita adalh sukarelawan. Masyarakat comes first. Kebajikan harus di utamakan. Itulah wadah sukarela.
Sepanjang di Pos Sg rual. Kenangan berjutaan yg baru tiba dalam keluarga COMRADE. Tak kira siapa anda, baru atau lama, istiqamahlah. bagi pelajar dari luar yg pernah join sekaki dengan comrade, sebumbung juga ngan comrade teruskan perjuangan dalam menjadi sukarela Muslim. Dan jgn jemu2 utk terus bersama kami di...........

D'SEMPORNA CAFE!!!!
"hanya tahu mengetahui"




















Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

 

C.O.M.R.A.D.E Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.