WELCOME TO COMRADE IIUM CLUB OFFICIAL SITE :: SELAMAT DATANG KE HALAMAN RASMI KELAB COMRADE UIAM :: SEGALA INFO TERKINI AKAN SENTIASA DIKEMASKINIKAN :: JANGAN JEMU UNTUK MENJENGAH DAN MENINGGALKAN KOMENTAR ::

Monday, July 5, 2010

SADAQAH


::We Observe We Experience We Lend a Hand::


Sadaqah yang dilakukan seorang dengan cara mengerjakan kebaikan atau ihsan kepada orang lain. Ada kala sadaqah seperti ini lebih utama dan afdal dari bersadaqah dengan harta benda. Misalnya, seperti usaha menyuruh dengan kebaikan dan melarang kejahatan yang bererti mengajak mentaati Allah dan mencegah dari maksiat. Manfaat dari usaha ini tentulah besar kesannya dari bersadaqah harta benda.
Dan, seperti mengajar orang lain akan ilmu berguna, membaca Quran, menghilangkan bahaya di jalan, berusaha mendatangkan sesuatu manfaat, mencegah sesuatu yang menyusahkan dari manusia, berdoa dan memohon keampunan untuk umat Islam dan berdakwah.
Begitu juga menjadi sadaqah kepada orang yang menanam sebarang jenis pokok, kemudian di makan manusia atau makhluk yang lain daripadanya. Dalam sahih Bukhari dan Muslim menegaskan yang demikian, iaitu:
“tiada dari orang Islam yang menanamkan akan tanaman atau membunuh akan tumbuhan, kemudian di makan daripadanya oleh manusia atau burung ataupun binatang, melainkan semua itu menjadi sadaqah baginya”
Segala usaha kebaikan yang dilakukan oleh orang Islam untuk kebaikan orang lain sama ada bersadaqah ilmu pengetahuan yang memberi manfaat kepada jiwa atau kepada fikiran mahupun yang bersifat perkara yang mendatang faedah zahir, semuanya menjadi sadaqah bagi dirinya walaupun manfaatnya adalah orang lain. 

 bersadaqah itu penuh dengan kenikmatan seekiranya hati yang menyumbang itu dilimpahi dengan keikhlasan. 
"...If anyone fulfills his brother's needs, Allah will fulfill his needs; if one relieves a Muslim of his troubles, Allah will relieve his troubles on the Day of Resurrection..."

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

 

C.O.M.R.A.D.E Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.