WELCOME TO COMRADE IIUM CLUB OFFICIAL SITE :: SELAMAT DATANG KE HALAMAN RASMI KELAB COMRADE UIAM :: SEGALA INFO TERKINI AKAN SENTIASA DIKEMASKINIKAN :: JANGAN JEMU UNTUK MENJENGAH DAN MENINGGALKAN KOMENTAR ::

Monday, May 24, 2010

Menapak Kembali di Cameron?


::We Observe We Experience We Lend a Hand::

"Kampung Teji & Abu: Tunggu kami datang! - Jelas terlihat satu perasaan yang tidak sabar di riak-riak wajah peserta yang akan menuju ke Kampung Teji dan Abu, Cameron Highlands. Penulis sempat menemuramah Ketua Biro Latihan dan Tarbiyyah Kelab Penggiat Pembangunan Masyarakat Orang Asli atau lebih sedap di panggil Comrade. 

Comrade merupakan satu pertubuhan yang di tubuhkan sejak 90 an lagi, dan telah pun berjaya menapak di UIA puluhan tahun. Alhamdulillah, penulis akhirnya sempat jua menemu ramah saudara Mohd Firdaus Yusoff (gambar), pelajar Kejuruteraan tahun 2, jom layan!

Crew (C): Apa khabar Pidah?

Pidah (P): alhamdulillah sihat.

C: Dengar cerita Comrade akan membuat program di Teji Abu kali ini kan?

P: Alhamdulillah. Perancangan ini di buat dalam keadaan tergesa kerana pada asalnya kami ingin pergi ke Perak, Sg Siput. Kat situ ada Pos Pelantuk, tapi kampungnya besar. Lagi pun sekarang ini, kami berada dalam semester pendek. Orang pun tak ramai. Orang-orang atas (mainboard) pun ramai yang praktikal. jadi, kami berjumpa dengan Abg Khairulzain, Officer Censerve untyuk meminta pandangannya. dan akhirnya, Teji Abu menjadi pilihan.

C: So, macammana dengan persiapan sekarang ye Pidah?

P: Tadi kami baru sahaja membuat mesyuarat. Terlebih dulu, saya nak bagitahu kami rata-ratanya masih baru dan ramai juga antara kami yang tak pernah lagi pergi ke kampung ni. tapi mujurlah ada abang Max, senior kami yang banyak berkongsi pengalaman dan bercerita serba sedikit tentang program seminggu ni. At least tadi kami dapat faham bagaimana nature programnya. So masing-masing akan menjalankan kerja masing-masing, dan minggu depan insyaAllah kami akan mengadakan meeting sekali lagi. Meeting yang agak besar kali ini.

C: Dengar kata Pidah nak buat series of training, ada ke? apa fungsinya?

P: InsyaAllah, itu pun sebahagian juga dalam perancangan kami. Namun kini kami masih lagi mencari tarikh yang sesuai dan modul-modul yang akan memberikan kesan yang positif kepada peserta-peserta program itu nanti, tujuan nya cuma satu, pemahaman dan juga meningkatkan motivasi pelajar-pelajar yang akan menyertai misi kami kali ini.

C: Mungkin ada apa-apa yang menarik untuk IPTA(islamic practical teaching for Orang Asli) kali ni?

P: Masih dalam mesyuarat dan ianya rahsia. Nak tau? Join lah program kami ni, insyaAllah pasti akan lain dari yang lain.(ketawa)

C: Apakah harapan Pidah untuk program kali ni?

P: Satunya, saya tidak mahu pisang berbuah dua kali. Program yang lalu banyak memberikan saya pengajaran. dan insyAllah, dengan barsian komiti yang baru ini, saya yakin kami dapat memberikan sesuatu kepada Orang Asli. Untuk pengetahuan Pengarah Program untuk program kali ini ada dua, di sebabkan kita menjalankan program di dua tempat yang berbeza. Jikalau di kampung Abu, ketuanya adalah saudara Mohd Fadli (Pali) dan saudara Mohd Nazli Zaik. Kedua-dua mereka memang pilihan yang terbaik, insyaAllah.

C: Ada lagi untuk di tambah? Pesanan?

P: Saya harap kami dapat menyatukan semangat kejiranan kedua-dua kampung kerana sebelum ni, mereka seolah tidak rapat. kami nak memupuk semangat ukhuwah di kalangan peserta dan juga orang kampung. Itu sahaja. Ha, bagi yang mengikuti program ini insyaAllah kita nak bina satu pondok Comrade untuk permulaan, mungkin insyaAllah program seterusnya nanti akan di upgradekan berdasarkan kemampuan. tengok pada keadaan lah. Itu sahaja.

C: Terima kasih Pidah atas kerjasama yang di berikan.

P: Sama-sama.

Itulah sahaja temuramah yang berjaya saya rekodkan di laman Jom Lepak!

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

 

C.O.M.R.A.D.E Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.