WELCOME TO COMRADE IIUM CLUB OFFICIAL SITE :: SELAMAT DATANG KE HALAMAN RASMI KELAB COMRADE UIAM :: SEGALA INFO TERKINI AKAN SENTIASA DIKEMASKINIKAN :: JANGAN JEMU UNTUK MENJENGAH DAN MENINGGALKAN KOMENTAR ::

Monday, January 31, 2011

"Laa Taghdab!!.."


Ya, semua pasti sedia maklum marah pasti berlaku pada setiap insan.. tipulah kalau kata kita manusia ini tidak pernah marah walau sedikit pun kan??
 
Alkisah...
Di sebuah kampung, terdapat dua adik beradik(Hasan dan Husin) yang suka sangat bergaduh, pantang bertemu muka, mulalah ada sahaja yang tak kena. Pada suatu hari, adiknya Husin terpanggil untuk pergi ke usrah kerana di paksa rakannya, Harun, dengan muka masam cuka Husin duduk di barisan paling belakang dengan niat bolehlah tidur atau mesej2 ke.. Namun, niat Husin tidak kesampaian, walaupun seat dia memang di belakang tapi Allah Maha Mengetahui dan pemberi petunjuk. Allah membuka hati Husin mendengar dan turut serta dalam usrah tersebut apabila terdengar Ustad muda menjerit "Laa Taghdap..!!" terus Husin membetulkan duduknya seolah-olah sangat berminat dengan topik tersebut. walhal, Husin tidak mengerti sedikit pun maksud perkataan yang di ungkap oleh Ustad itu. Husin terus menumpukan perhatian sehingga lah ke bibit waktu yang terakhir. Sungguh Husin tertarrik dengan usrah pada malam tersebut. 

Keesokan harinya...
Husin memulakan harinya dengan gelak ketawa yang sangat ceria. kata-kata ustad kelmarin masih terngiang-ngiang ditelinganya. Husin berazam untuk mengurangkan kemarahan dia yang selama ini yang sukar dibendung. sedang Husin bermain dengan kucing kesayangannya, datang Hasan tergopoh gapah menuju ke dalam rumah. Tiba-tiba......
Pooooommmmmmmm!!!!!
Husin segera masuk ke dalam rumah. 
"ah, sudah...kenapa pula dengan Hasan ni?" Husin bermonolog
setelah menjengah, Husin tidak mampu menahan ketawa sehingga mukanya kemerahan. Akhirnya ketawa Husin pecah juga kerana melihat Hasan jatuh ketika ingin melabuhkan punggungnya ke kerusi tetapi kerusi itu terlebih dahulu terburai dan akhirnya Hasan jatuh terjelepuk di lantai. Muka Hasan kemerahan menahan marah. Kakinya laju melangkah ke Husin. Husin ketakutan dengan pantas dia mengungkap kata-kata Ustad kelmarin "Aaabbaaaaang......Laa Taghdab!!! dalam hadith 16, Nabi kata Janganlah kamu marah!!...Laa Taghdab Abang..sorry sorry.." Hasan terpaku dan terus tergelak begitu juga Husin. 
Sejak dari hari itu mereka berdamai dan Hadith 16 menjadi aset untuk mereka untuk mengelakan pergaduhan. 

Kisah benar, cuma pengolahan yang sedikit berbeza. Jadikanlah pedoman dan tauladan buat kita zaman moden lagi siber ini.
LARANGAN MARAH
Apabila dikaji persoalan marah, kita akan berjumpa dengan
banyak larangan marah oleh Rasulullah
 
.
Daripada Abu Hurairah: Seorang lelaki berkata kepada Nabi:Nasihatilah aku, Nabi berkata: Janganlah kamu marah. Lelaki tersebut berulang kali meminta nasihat, Nabi berkata (setiap kali): Janganlah kamu marah.
(Hadith riwayat al-Bukhariyy,) 
 
 

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

 

C.O.M.R.A.D.E Copyright © 2010 Premium Wordpress Themes | Website Templates | Blogger Template is Designed by Lasantha.